Edukacja
Młodzieżowa Rada Miejska w Ryglicach zwycięża!
W dniu 29 maja odbyło się posiedzenie komisji konkursu na Młodzieżową Inicjatywę Obywatelską organizowanego w ramach projektu „Młodzieżowe Rady – edukacja obywatelska w praktyce". W konkursie brała udział młodzież z 12 gmin, a główna nagroda wynosiła 4 tyś zł. Najlepszy wniosek przygotowała MRM w Ryglicach .
Przedmiotem konkursu były mini-projekty – inicjatywy obywatelskie, które odpowiadają na problemy, potrzeby i zainteresowania młodych ludzi z gmin i miast biorących udział w projekcie. Pomysły mogły dotyczyć lepszego zagospodarowania jakiegoś miejsca (placu, parku, boiska itp.) pod kątem aktywności młodych ludzi, oferty spędzenia wolnego czasu (rajd, warsztaty, zawody, zajęcia teatralne czy sportowe, konkurs, festyn etc.) lub zaproponowania jakiegoś nowego rozwiązania w mieście czy gminie, w które mogą się zaangażować młodzi ludzie (segregacja śmieci, trasy lub parkingi rowerowe, akcje ekologiczne, programy edukacyjne dla dzieci), ect.
Młodzież z MRM w Ryglicach zgłosiła pomysł stworzenia wydarzenia, dzięki któremu można było by odpowiedzieć na wiele problemów nurtujących ich rówieśników. Na podstawie ankiet przeprowadzonych w szkołach uznano, że do najważniejszych problemów należy : problem antagonizmów pomiędzy miejscowościami naszej gminy, brak ciekawych inicjatyw w małych miejscowościach, brak pomysłów na wspólne spędzanie czasu dla młodzieży, jeśli oferuje się jakieś zajęcia to są zindywidualizowane, nie ma nic dla grup młodzieży, problem zbyt małego angażowania młodzieży w realizację nowych inicjatyw w gminie, problem nieaktywnego spędzania czasu przez młodzież, problem słabego rozpoznania potencjału i talentów młodzieży.
W odpowiedzi na tą diagnozę, młodzież zaproponowała szereg działań pod wspólną nazwą „Festiwal Kolorów”. które zostaną przygotowane i zrealizowane przez nich samych dla siebie, swoich rówieśników oraz społeczność lokalnej gminy Ryglice.
Przedpołudniem młodzież przeprowadzi rajd rowerowypo terenie gminy. Zarejestrowani wcześniej uczestnicy będą zorganizowani w kolumnie, która będzie zabezpieczona przez odpowiednie służby. W 4 miejscowościach zostaną przygotowane miejsca odpoczynku, gdzie młodzież przygotuje 10 minutowe skecze na temat charakterystycznych dla danej miejscowości symboli, wydarzeń, słynnych ludzi. Charakterystyka wsi ma być w formie żartobliwej, a jednoczenie opartej na faktach. Punkty odpoczynku zabezpieczone będą w wodę dla uczestników. Rajd ma długość 25 km i jest otwarty dla wszystkich mieszkańców i zaproszonych gości. Z rajdu powstanie krótki film, rejestrujący najciekawsze momenty, a następnie zaprezentowany zostanie w szkołach. Jednocześnie, każdy uczestnik otrzyma mapę z opisem trasy , która po wszystkim zostanie umieszczona na stronie gminy jako jedna z lokalnych atrakcji. Wydarzenie zakończy wręczenie pamiątkowych dyplomów.
Popołudnie rozpocznie piknik rodzinny podczas którego młodzież zaprosi dzieci młodsze i ich rodziców do wspólnej zabawy. Odbędzie się pokaz tańca zaprezentowany przez profesjonalne grupy z Tarnowa, co stanie się inspiracją do przygotowania wspólnego układu choreograficznego poprowadzonego przez młodzież. Podział ról został dokonany w taki sposób, aby były osoby prowadzące tańce i zabawy, osoby zachęcające dzieci i rodziców, osoby odpowiedzialne za nagłośnienie i przygotowanie sceny, oraz osoby czuwające nad bezpieczeństwem i cześć kulinarną. W trakcie zabaw zostaną przygotowane przez młodzież konkursy dla dzieci, specjalne stoiska z atrakcjami ( strzelnica ASG) oraz prowiantem. Punktem kulminacyjnym tej części dnia będzie zorganizowanie przeglądu talentów. Uzdolnione wokalnie i muzycznie dzieci i młodzież będą mogły zaprezentować się szerszej publiczności. A następnie wszystkimi wręczone będą wyróżnienia. Scena, nagłośnienie, światła, zasilania , oraz kwestie bezpieczeństwa zostaną zabezpieczone przez partnerów projektu. W efekcie powstanie scenariusz imprezy integrującej różne środowiska lokalne.
Trzecia część dnia wieczorna dedykowana będzie szczególnie młodzieży. Będzie to 2 godzinny koncert, który sami zorganizująpoprzez zaproszenie zespołów muzycznych. Obecnie potwierdziły swój nieodpłatny udział w Festiwalu Kolorów3 zespoły. Częścią tego wydarzenia będzie moment, kiedy młodzież wyrzuci w górę woreczki z kolorowym piaskiem tworząc happening kolorów. Koncert będzie nagrywany, a następnie promowany na oficjalnej stroni gminy.
Zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w tym wydarzeniu oraz pomocy w jego przygotowaniu.
Seweryn Gutkowski
/-/
Sekretarz Gminy