Informacje Ogólne

Program Erasmus + otwiera drzwi Europy

Program Erasmus + otwiera drzwi Europy.

MIĘDZYNARODOWO I EKOLOGICZNIE W ZESPOLE SZKÓŁ W LUBCZY.

 

 

W dniach 19 – 25 marca 2022 uczniowie klas 7 i 5 wzięli udział w spotkaniu międzynarodowym w Granadzie w Hiszpanii. Wymiana wiedzy i doświadczeń z uczniami z Francji, Włoch i Hiszpanii odbyła się w ramach projektu „Bądź EKO – LOGICZNY” programu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole od roku 2020. Po przerwie spowodowanej pandemią nareszcie możliwe są spotkania młodzieży w świecie rzeczywistym.

Delegacja 6 uczniów: Aleksandry, Justyny, Karola, Patryka, Arkadiusza i Jakuba pod opieką pani Katarzyny Pyznarskiej - Baran i Barbary Golec dotarła do szkoły w Pinos Puente (rejon Grenady) w niedzielę 20 marca, gdzie odbyło się oficjalne powitanie, przedstawienie wszystkich uczestników spotkania i zapoznanie z bazą szkoły, która liczy aż 800 uczniów i 120 nauczycieli. W kolejnych dniach uczniowie mieli okazję poznać kulturę tradycje i kuchnię regionalną oraz poćwiczyć komunikację w języku angielskim podczas pracy
w międzynarodowych grupach uczestnicząc w warsztatach ekologicznych, w zajęciach programowania, podczas wspólnych wycieczek oraz w czasie spędzanym z rodzinami goszczącymi. Zajęcia dla uczestników spotkania obejmowały odgrywanie dramy prezentującej historię ważnej postaci z naszego regionu, naukę robienia mydła z produktów ekologicznych, wykonywanie Eko – dekoracji oraz wizytę w parku nauki i parku botanicznym. Ponadto, nasi uczniowie mieli niepowtarzalną okazję do obserwacji i porównania swoich umiejętności, warunków szkolnych i życiowych z rówieśnikami z innych części Europy. Okazuje się, że możemy być dumni z naszych osiągnięć i powinniśmy iść dalej swoją drogą. Kolejne spotkanie w Rzymie – już w maju!

 

Kolejny projekt, który kontynuujemy i jesteśmy jego głównym koordynatorem od 2020 roku nosi tytuł „Uczniowie w działaniu na rzecz ochrony środowiska i klimatu” w ramach programu Erasmus+. Partnerami są instytucje i szkoły z Grecji, Portugalii i Cypru. Partnerem z Polski jest Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Jest to projekt badawczy, którego zaplanowane rezultaty skierowane są głównie do nauczycieli. Współpraca dotyczy utworzenia innowacyjnego programu edukacyjnego wraz z obudową dydaktyczną i serią interaktywnych narzędzi TIK z zakresu edukacji ekologicznej i klimatycznej przeznaczonej dla szkół podstawowych i średnich. Na obecnym etapie testujemy wypracowane rezultaty: grę edukacyjną dla uczniów oraz poradnik dla nauczycieli.

Instytucje partnerskie są odpowiedzialne za różne obszary i realizują poszczególne etapy, które obejmują:

1. Ankiety badawcze w krajach partnerskich dotyczące wiedzy o wpływie naszych działań na klimat i środowisko;

2. Warsztaty dla uczniów z Polski, Grecji, Cypru i Portugalii dotyczące umiejętności korzystania z naturalnych zasobów;

3. Utworzenie przewodnika metodycznego dla nauczycieli;

4. Utworzenia gry online podnoszącej wiedzę uczniów z zakresu edukacji środowiskowej i klimatycznej;

5. Cykl szkoleń dla nauczycieli;

6. Tworzenie narzędzi ewaluacyjnych dla powstałych rezultatów.

Pandemia utrudnia nam realizację poszczególnych etapów, jednak wszystkie dotychczasowe działania odbywają się według zaplanowanego programu, a spotkania międzynarodowe odbywają się w formie online.

Dzięki współpracy w projekcie mieliśmy zaszczyt gościć Wykładowców z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, którzy dla uczniów klasy II i III Szkoły Podstawowej poprowadzili warsztaty dotyczące wpływu naszych decyzji i działań na zmiany w środowisku. Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą i zaangażowaniem, co pozwala przypuszczać, że wypracowane nawyki w najmłodszych latach będą kontynuowane w dorosłym życiu i przekazywane następnym pokoleniom.

Projekt potrwa jeszcze rok – tyle czasu mamy na wytworzenie i doskonalenie narzędzi dla nauczycieli niezbędnych do międzynarodowej edukacji ekologicznej. Językiem komunikacji w projekcie jest język angielski, ale wszystkie materiały będą tłumaczone na polski, grecki i portugalski.

Już dziś zapraszamy do śledzenia naszej strony na Facebooku https://www.facebook.com/studentsinclimateaction oraz profilu na Instagramie: #students_in_climate_action

 

 

przejdź do galerii

Wróć